teksts - Ieva Puķe, foto Raitis Puriņš
Sestdiena, 28.10.00., 14-16. lpp.
Vai Pokaiņu akmeņi ir datori, kas glabā mūsu senču vēstījumus, vai apzināti veidotas ezotēristu kulta vietas - tā ir tēma fantāzijai. Šo objektu ik nedēļu mēdz apmeklēt vairāk nekā 1000 cilvēku
Kokiem apaugušajos, nomaļajos pauguros no Īles Dobeles apkaimē sēņotāju un mežstrādnieku acīm gadiem ilgi pavērās negaidīta aina - daudzas sūnās paslēpušās vai daļēji no tām izlīdušas akmens kaudzes, telpiski izstiepti krāvumi, atstatus guloši akmens bluķi... Šie veidojumi aprakstīti jau XIX gadsimtā, bet atkal aizmirsti. Ap 2000 akmeņi kaudzes 400 hektāru platībā pagaidām neviens nav detalizēti izpētījis. Pēdējo desmit gadu laikā parādījušās versijas pa Pokaiņu akmeņu enerģētisko iedarbību, taču tādu uzmanību, kāda tiem veltīta šovasar, akmeņi acīmredzot nav piesaistījuši kopš brīža, kad kādam labpaticies tos pārcilāt.
SENČU REHABILITĀCIJAS CENTRS?
Pagājušajā svētdienā Pokaiņos bija manāmas daudzas savrupi klīstošas ekskursantu grupas. Ieeja šajā teritorijā ir par maksu: pieaugušajiem - 40, skolēniem - 20 santīmu. Lielāks skaits cilvēku, kā izrādās, bijušo VEF darbinieku un viņu ģimenes locekļu, atbraukuši ar autobusu un izmanto tepat kaimiņmājās Vecpokaiņos dzīvojošās gides Anitas Bisenieces pakalpojumus. Viņus sastopam pie savdabīga veidojuma - diviem ēnainiem, ar apaļu akmeņu klājumiem apjoztiem dīķiem, ko savieno šaura, no akmeņiem izlikta taka. «Te senčiem esot bijis kaut kas līdzīgs rehabilitācijas centram, kas sastāv no trīs posmiem,» stāsta gide. «Pirmais atrodas augšā, kalnā tur ir grēku tīrītava jeb šķīstītava. Tur ir jāiet, jāstāv uz viena akmentiņa un labi sirsnīgi jādomā, kāds grēks jums ir. Tad jūs dabūsiet enerģiju ar to cīnīties. Šajā dīķītī esot negatīvais ūdens, tajā jānomazgā slimības un nelaimes,» viņa norāda uz vienu no ūdenskrātuvēm. «Kad tas ir izdarīts, var doties uz labo dīķīti, kur spēku, enerģiju un veselību var dabūt klāt.» Viens otrs no klausītājiem tiesām sāk smelt delnās trūdošām lapām pilno ūdeni. Gados vecāka ekskursante spiež gūžu pie katra prāvāka akmens - tik liela ir cerība mazināt kaulu sāpes. Pastaiga gar dažādiem apskates un meditācijas objektiem, kam doti savdabīgi nosaukumi, piemēram, Zikurāts, Māras actiņa, Līgavas akmens, Akmens dziednieks, Laimas galds, Zintnieku laiva, ilgst trīs stundas. Organizētas ekskursantu grupas šurp ved arī tautas dziednieki un kopš vasaras pat tūrisma birojs B&M. Pēc aculiecinieku stāstiem, dziednieku rīkotās tūres, kurās mēdz piedalīties arī smagi slimi cilvēki, esot vēl specifiskākas kā tā, ko vērojam mēs: cilvēki klausoties stāstus, kas balansē uz fantastikas un pravietojumu robežas, un pie akmeņiem veicot rituālas darbības: dziednieki norādot, kura iekšējā orgāna veselību veicina pieskaršanās tam vai citam akmenim. Viesi uz akmeņiem pasākuši atstāt sīknaudu, ziedus un saldumus.
BRĪNUMAINIE IZDZIEDĒŠANAS GADĪJUMI
«Atnācu šurp kā pārliecināta materiāliste, bet esmu
kļuvusi par mistiķi. Burve es vēl neesmu, es tikai mācos,» joko bijusī
ģeogrāfijas skolotāja A.Biseniece, kura svētvietas tuvumā dzīvo trīs gadus,
ekskursijas viņa vada divus. «Šī vieta ir ļoti varena. Viņa mani te ir
nolikusi. Zinu, ka jaunajās tehnoloģijās informāciju glabā kristālos. Varbūt
svētakmeņi ir mūsu senču datori, kuru kristālos noglabātas viņu zināšanas?»
Rasma Rozīte no kustības Baltais aplis, kas sākusi akmeņu atrakšanu un
apzināšanu, domājot, ka zem Pokaiņiem ir sena civilizācija, ko apracis
ledājs, ģeoloģijas zinātņu doktors Rišards Griškjāns ka šajā apvidū ir
spēcīgs dabiskais starojums un unikāls ģeofizisks centrs, Anitas vīrs velkot
līdzības ar Tibetu. «Starojums acīmredzot ir zemes centrā un atveras Tibetā
un Pokaiņos,» rezumē Biseniece. «Kamēr neviens nav pierādījis pretējo,
man ir tiesības tā teikt». Jautāta, vai viņu pašu nekad nav mākušas šaubas,
vai viņas stāstītais kultivē patiesību un kā tas iedarbojas uz cilvēkiem,
Anita atbild tāds mirklis ir bijis. Tad viņa nostājusies augsta kalna
galā, un Pokaiņi sacījuši: «Tu dari pareizi!» Ticiet vai ne, viņa paskatījusies
sev pie kājām un kā apstiprinājumu dzirdētajam ieraudzījusi trīs baltus
ziediņus!
Biseniece nevar noliegt, ka racionālā veidā «Pokaiņu
efekts» ir grūti pierādāms. 1974.gadā spēcīgu pazemes magnētisko starojumu
Pokaiņu apvidū uztvēruši amerikāņu kosmonauti. Dokumenta par šādu faktu
gan nav. Anita stāsta par kādu meiteni, kas maija beigās atbraukusi šeit
tūristu grupas sastāvā un atgriezusies vēl vairākas reizes, lai smeltu
ūdeni no avota, kam piemītot dziednieciska iedarbība, un mazgātu pierē
esošo rētu. Jūlija vidū citi ekskursanti, kas meiteni pazīst, stāstījusi,
ka rēta ir pazudusi. Pati Anita viņu nav redzējusi, bet pieļauj, ka iedarbojusies
pašsuģestija, kas, viņasprāt, par 90% ir izārstēšanās garants.
TĀS PAŠAS ĀDERES
Tautas dziednieks Ivars Vīks, kurš deviņdesmito gadu
sākumā pirmais sācis popularizēt Pokaiņus kā svētvietu, 1998.gadā žurnālā
Dziednieks turpinājumos publicētā apcerē Pasaules dziednīca Pokaiņi veselību
atguvušos cilvēkus skaita simtos un sniedz arī citus ļoti pārdrošus, lai
neteiktu vairāk, apgalvojumus: «Enerģētiskais aplis ap Pokaiņiem (..) šķiet
milzīgs. Garīgi tas saturēja kopā Eiropu: no Grieķijas līdz Skandināvijai,
no Spānijas līdz Urāliem.» Viņš stāsta, ka Pokaiņu enerģētiskā starojuma
struktūra veidojusies pirms miljardiem gadu un akmeņu kaudzes Pokaiņos
neesot krautas kā pagadās, bet stingrā saskaņā ar šo starojumu. «Šeit atrastie
akmeņu salikumi novietoti uz bioenerģētisko mikroviļņu plūsmu rezonanses
joslām, tā sauktajām āderēm (..), katra noteikta akmeņu kopa likta ar noteiktu
uzdevumu.»
Diemžēl, Pokaiņus esot skāris citu svētvietu liktenis
tos apmeklējot ne tikai ekskursanti, bet arī dažādi īpatņi ar psihiskām
novirzēm. Rezultāts? «Daļa salikumu apzagta, vērtīgie akmeņi aizvesti.
Lai kaut daļēji zagšanu slēptu, vietā atvesti dolomīti un melnas akmens
šķilas. (..) No viltus akmeņiem, kas atgādāti zagto vietā, veidoti tādi
salikumi, kādus mūsu senču senajās svētvietās nekur nesastapsiet. Melnās
šķilas stieptas augšup kā padomju raķetes. Citi akmeņi likti viens otram
uz galvas. Veidoti mazi riņķi un citi netipiski salikumi,» Vīks ir izmisis.
Viņš pauž uzskatu, ka arheoloģiski izrakumi Pokaiņos neko nedošot: pētījumam
varētu kalpot akmeņu novietošanas vai apstrādes principi, bet «svētvietas
senumu nevar mērīt tikai ar tā vai cita tajā veidota vai celta materiālistiska
objekta vecumu. (..) Salīdzinot ar cilvēces pastāvēšanas laiku, Pokaiņi
ir mūžīgi.»
Pokaiņos tiešām ir rosījušies gan āderu meklētāji,
gan arheologi. Pēc R.Griškjāna NRA teiktā: «Tautas ekstrasensi izskaitļojusi
neparastu dabas objektu, saistītu ar jaunatklātām, pagaidām tikai dažiem
ģeofiziķiem zināmām energoinformācijas sistēmām t.s. torsionu laukiem,
nemateriālu būtību, kuros ievietota Visuma informācija.» Vairākums Latvijas
zinātnieku tomēr apšaubot gan šī speciālista teorijas, gan viņa pārstāvēto
Energoinformatīvo zinātņu akadēmiju.
Arī Pokaiņu entuziastu starpā nav vienprātības -
vieni šķendējas, ka par ieeju svētvietā nedrīkst likt maksāt, otri ir nikni
par rituālajām darbībām, kurās cilvēki tiekot padarīti par eksperimentu
objektu.
SKEPTIĶI: AKMEŅI VĀKTI PILIJ UN LAUKSAIMNIECĪBAI
1996.gadā veiktās arheoloģiskās ekspedīcijas vadītāja
Māra Atgāža slēdzienā lasāms, ka izpētītajā teritorijā akmens kaudžu veidošanās
sākums attiecas uz mūsu ēras 1. gadu tūkstoša pirmo pusi un vidu, kad šeit
atradusies seno zemgaļu tīrumi, un krāvumu vecums sakrīt ar Pokaiņos un
to apkārtnē esošajiem uzkalniņu kapiem. Eiropas arheologi konstatējuši
šī atklājuma līdzību ar Skandināvija pēdējos 30 gados pētītajām agrārajām
sistēmām, taču nav atbildējuši uz jautājumu, kāpēc kaudzes atrodamas arī
kalnainā apvidū, kur lauksaimniecības darbi nav iespējami. Izteikta versija,
ka šeit organizēta akmeņu vākšana piļu celtniecībai, kas nezināmu apstākļu
dēļ nav realizēta.
NRA iztaujātais Dobeles virsmežniecības Naudītes
iecirkņa (tajā atrodas arī Pokaiņu mežs) mežsargs Aivars Klūga savukārt
apgalvo, ka 26 gadu laikā šo mežu esot izstaigājis tūkstošiem reižu un
nekā mistiska tur manījis neesot. «Buldozers, ceļu būvējot, atstājis peļķi,
viņiem - svētie avotiņi. Šļūdoņi sanesusi akmeņus - svētceļnieki esot atstiepuši
no visam pasaules malām,» viņš pasmaida par ekskursantu un dziednieku lētticību.
«Tā viņi te rakņājas - parok, sakrauj. Veido sev kulta vietas. Īstā vēsture
viņus noteikti neinteresē, seno zemgaļu kapulaukiem viņi iet garām bez
intereses.»
Runājot par pēkšņo Pokaiņu popularitāti, dažādu uzskatu
paudēji vienprātīgi lieto mārketinga kategoriju: veiksmīga reklāmas kampaņa.
Pēc mežu nozares reformas no l. janvāra izveidotā a/s Latvijas Valsts meži,
kuras pārziņā nonāca minētā teritorija, to labiekārtoja, ierīkojot kāpnes
un atkritumu kastes, bet pavasari šurp aicināja žurnālistus. Tapa sižeti
televīzijā un raksti avīzēs. Cilvēkiem pietika padzirdēt par kādu brīnumainu
izdziedināšanas gadījumu vai iespēju atbrīvoties no pilsētas stresa, vērojot
gleznainu un desmit gadus dziednieku kultivētu leģendu apvītu Latvijas
nostūri, lai šurp plūstu mašīnu straumes. Savu darīja arī skaistais rudens
un atraktīvais gides stāstījums. A.Biseniece atceras: svētdienā pirms trim
nedēļām Pokaiņus apmeklējis 861 cilvēks, tad viņai izbeigušās biļetes,
bet viesu skaits sasniedzis vismaz 900. Pokaiņu viesu grāmatā ir pat Valsts
prezidentes autogrāfs.
B&M ekskursiju vadītāja Dzintra Ratniece stāsta,
ka Pokaiņu iekļaušana šīs firmas piedāvājumā bijusi viņas ierosme: «Pašreiz
idejas par svētvietām ir ļoti populāras, cilvēki lasa ezotērisko literatūru.
Grupas vācam ar sludinājumiem un individuāli. Pokaiņos paiet puse dienas,
bet cilvēki tiesām atpūšas un uzlādējas. Mēs pieskaramies noslēpumam, jo
nevaram daudz ko izskaidrot, bet gaisā ir kaut kas ļoti labvēlīgs.»